fbpx

5 viktiga punkter för att besluta rätt – Att pressa sig vid utmattning och stress

Utmattning och stress - Att pressa sig till träning eller inte

5 viktiga punkter för att besluta rätt – Att pressa sig vid utmattning och stress

Utmattning och stress - Är det rätt att pressa sig över gränserna?

Pressa sig till träning eller inte vid utmattning och stress?

Att pressa sig till träning samtidigt som man rehabiliterar ett utmattningssyndrom är sällan en god idé men det betyder inte att man måste vara helt inaktiv och stillasittande. Det finns dock varianter och situationer där träning kommer utgöra en viktig del i ”medicinen” för att bli frisk. Och i alla avseenden så behöver kroppen röra på sig för att hela systemet, inklusive huvudet, skall må bra. Men aldrig på bekostnad av mer trötthet.

Det är viktigt att förstå att utmattning och stress vid ett utmattningssyndrom inte bara handlar om trötthet, utan det är en komplex sjukdom som påverkar både kropp och hjärna. Träning kan vara bra för att frigöra endorfiner och öka energinivåerna, men det måste göras med försiktighet och anpassas efter individens situation.

En av de vanligaste misstagen som människor gör när de försöker pressa sig till träning under rehabilitering är att de jämför sig med andra. Det är viktigt att komma ihåg att varje person är unik och vad som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och ta hänsyn till individuella behov och begränsningar. Särskilt under utmattning och stress.

Det finns många olika typer av träning som kan vara fördelaktig vid utmattningssyndrom, men det är viktigt att hitta den typ som passar bäst för just dig. Vissa människor mår bra av lågintensiv aktivitet såsom promenader eller yoga, medan andra föredrar mer intensiva träningsformer som löpning eller styrketräning. Det är också viktigt att välja en aktivitet som ger dig glädje och välbefinnande, istället för en som känns som ett krav eller en börda.

Det är också viktigt att ha realistiska förväntningar på träningen under rehabilitering. Att återhämta sig från utmattningssyndrom tar tid och det är normalt att inte kunna träna i samma omfattning som tidigare. Det kan vara svårt att acceptera detta, men det är viktigt att fokusera på små framsteg och ta det steg för steg.

Pressa sig till mental och kognitiv ansträngning vid utmattning

I vissa situationer kan det vara läge att röra på sig även om man är mosig i huvudet och i andra lägen är det helt fel. Det är därför viktigt att känna efter vad som känns rätt för just dig och din kropp.

Det är ingen hemlighet att motion har en positiv effekt på både fysisk och mental hälsa. Regelbunden träning kan bidra till minskad stress, bättre sömn, ökad energi och stärkt immunförsvar. Men när det kommer till träning vid sjukdom eller skada är det viktigt att vara lyhörd för sin egen kropp. Att ignorera signaler som kroppen sänder kan leda till försämrad hälsa och längre återhämtningstid.

5 punkter för att fatta beslut om träning eller inte vid utmattning och stress

  • Är kroppen trött och sliten och reagerat negativt tidigare på fysisk ansträngning (feber känslor, ökade symptom på stress, ångest, diffusa smärtor, influensa symtom) – Avstå träning och ta en lätt promenad istället.
  • Ökar besvären i kroppen i relation till stress och belastning i vardagen? Avstå träning och ta en lätt promenad istället
  • Försvinner hjärndimman när du aktiverar dig fysiskt – Då kan du sannolikt träna medelhårt.
  • Får du mer energi av fysisk aktivitet – Då kan du sannolikt träna på.
  • Om du är van vid att köra över dina gränser, vet med dig att är duktig på att bita ihop och har en tuff period – samtidigt som du ställer dig frågan ”borde jag eller inte?” – Avstå träningen och ta en lätt promenad istället

Läs och lyssna mer om utmattning och stress, träning och mental belastning

Artikel – Träning som medicin
Artikel – Rehabilitering vid utmattning
Poddavsnitt – Träning eller inte?
Poddavsnitt – Såhär trött är OK att vara


....

Skriv upp dig på nyhetsbrevet

… och få regelbundna uppdateringar och sammanfattningar av poddavsnitt, artiklar, filmer och speciella erbjudanden

Skriv upp dig på nyhetsbrevet

… och få regelbundna uppdateringar och sammanfattningar av poddavsnitt, artiklar, filmer och speciella erbjudanden