fbpx

BJÖRN
RUDMAN

Tre vanliga orsaker till trötthet

orsaker till trötthet - stress - 3 viktiga punkter

Tre vanliga orsaker till trötthet

Trötthet är inte bara något som upplevs efter en dålig nattsömn.

Förklaringar och lösningar

I den här artikeln kommer du få läsa om tre vanliga orsaker till trötthet och tre tankar om lösningar på dessa problem.

Att vara pigg och utvilad är en dröm för många och en självklarhet för vissa. Tröttheten är något som påverkar hela vår värld. Är vi utvilade och pigga så slipper vi den påverkan.

Dålig eller för lite sömn är såklart en självklar orsak till trötthet. Men det finns väldigt mycket mer som kan göra oss människor trötta och olika förklaringar till trötthet kräver ibland olika typer av lösningar. Om man till exempel är trött men sover många timmar så är det inte självklart att mer sömn löser problemet.

För att förstå problemet och jobba fram en lösning som fungerar på sikt för tröttheten behöver man utreda sig själv lite. För vad är det som skapar tröttheten? Det behöver man veta. Och det är inte säkert det är en enda förklaring. Det kan finnas fler ingredienser i soppan.

Tre vanliga orsaker till trötthet

  1. Otillräcklig sömn eller sömn av dålig kvalité.
    För få timmar säger sig självt. Det finns ingen generell rekommendation på hur många antal timmar man måste sova. Det är väldigt individuellt. Vi mår ofta ganska dåligt av mindre än 5 timmar och de flesta mår bra på runt 8 timmar. Men det är som du ser ett ganska stort spann så därför ger man ingen generell rekommendation.

    Det kan också vara så att det känns som att man sovit hela natten fast man vaknar och är ändå lika trött som när man somnade. Då kan sömnen under natten varit väldigt ytlig och man har sovit oroligt och därmed inte fått så mycket djupsömn som man behövt. Man kan såklart också haft flera uppvaknande där man behövt somna om flera gånger.
  2. Stress och utmattningsbesvär.
    När hjärnan är överbelastad och väldigt trött kostar det enorma mängder energi att bara processa intrycken vilket utan tvekan gör hjärnan trött. Sinnesintryck, emotionell belastning, problemlösningar och liknande tar mycket mer energi än normalt när hjärnan är överbelastad och utmattad.

    Stress frisätter stresshormon, bland annat kortisol, som hindrar våra förmåga att gå in i djupsömn vilket också ställer till det på natten.
  3. Mediciner
    Många mediciner har trötthet som biverkningar. Särskilt mediciner som skall påverka våra huvuden och kognitiva förmågor. Till exempel så har de flesta typer av antidepressiv medicin trötthet som en vanlig biverkning. Samma sak gäller medicin mot ångest och smärta.

Lösning på orsaker till trötthet

  1. Ta kontroll över vardagen.
    En gemensam nämnare i samtliga tre nämnda orsaker är press och belastning i vardagen. Dålig sömn eller för lite sömn är väldigt ofta orsakat av stress och press i vardagen. Genom att göra en inventering över allt man gör till vardags kan man lättare se vad man skulle kunna ta bort under en period för att minska belastningen.
  2. Skapa en sömnrutin
    Det är fullt möjligt att lära huvudet och kroppen att bli trött på ungefär samma tid varje tid varje dag. Det innefattar en tydlig nedvarvning ganska tidigt på kvällen och fasta rutiner för när och hur man göra alla moment man vill ha gjort inför natten.
  3. Se över medicinlistan
    Äter du mediciner och är trött på ett sätt som känns väldigt omfattande så är det ingen dum idé att kolla lite på medicinernas biverkningar.
    I vissa fall äter man medicin för att man alltid gjort det trots att det är massa biverkningar och ingen har gjort en utvärdering av behandlingen.

    Det är förskrivande läkare som skall göra utvärderingen i samråd med dig som patient och det kan vara ett bra läge att lyfta upp diskussionen om du upplever en stor trötthet som du inte kan sova dig pigg ifrån och det inte finns någon stress och utmattningsproblematik.

Stress och utmattning skapar i regel alltid en väldigt stor trötthet och det är en heltäckande process att hantera och rehabilitera en sådan problematik. Vill du lära dig mer om detta finns det fler artiklar att läsa här >>> och poddar som handlar om samma ämnen här >>>>.

Vill du dela med dig av tankar och funderingar är du välkommen att använda formuläret nedan. 

Tack för att du läste. 

Dela gärna artikeln med andra!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev