fbpx

BJÖRN
RUDMAN

Stressad av konstant dåligt samvete: Såhär återskapar du balansen mellan dina behov och andras

Björn Rudman, är expert på stress och stressrelaterad psykisk ohälsa, ger verktyg för att

Stressad av konstant dåligt samvete: Såhär återskapar du balansen mellan dina behov och andras

Såhär minskar du stress av ett konstant dåligt samvete med enkla verktyg.

Många lider av stress, ångest och depression kopplat till ojämn balans i livet

Att hantera stressen på nya sätt skapar bättre balans i vardagen

Har du konstant dåligt samvete? Känner du att andras behov alltid kommer före dina egna? Är prestation viktigare för själen än avkoppling och nöje? Känner du dig otillräcklig när du inte ständigt gör saker åt andra? Att hantera dessa känslor och förstå varför de uppkommer kan vara överväldigande. Men genom att lära och förstå mekanismerna bakom dessa känslor kan vi börja förändra situationen och skapa en bättre balans mellan våra egna behov och dem i vår omgivning.

Du är inte ensam om att känna så här

Det är viktigt att inse att du inte är ensam om att känna så här. Många andra upplever liknande känslor av stress, ångest och depression till följd av sina uppväxtförhållanden och tidigare erfarenheter som påverkar deras syn på sina egna behov och prioriteringar.

För att förstå hur dessa känslor har utvecklats, behöver vi gå tillbaka till vår barndom och synen på våra egna och andras behov. Oavsett om vi har upplevt en sund och kärleksfull uppväxt kan det finnas faktorer som har påverkat hur vi värderar våra egna behov och förmågan att sätta gränser.

Prestation och betydelsen av bekräftelse

Prestation kan uppfattas som en nyckel till bekräftelse och godkännande. Bekräftelse triggar hjärnan att vilja fortsätta detta beteende, som under årens lopp kan skapa en känsla av att man måste vara “duktig” för att få det man behöver. Detta skapar en inre press och stress som kan leda till ångest och depression.

Men det är viktigt att inse att det går att förändra dessa inre reflexer och beteenden. En första steg är att ifrågasätta gamla värderingar och skapa nya, mer själsligt hälsosamma perspektiv och antaganden.

Förändra perspektiv och skapa en ny framtid

För att förändra dessa djuprotade mekanismer kan det vara behjälpligt att genomföra praktiska övningar som hjälper hjärnan att hitta nya vägar att tänka och argumentera mot det dåliga samvetet och skuldkänslorna. Ett exempel är att skriva ner tankar och känslor för att sedan gå igenom dem och skapa en motargumentation. Genom övning kan vi skapa nytt utrymme för snällhet, förlåtelse, förståelse och empati i våra liv.

Tack för att du läste.

Här kan du också lyssna på ett poddavsnitt om ämnet.

För fler avsnitt av podden på ämnet klickar du här.

För fler artiklar på ämnet klickar du här.

Dela gärna artikeln med andra!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev