Sätta gränser när andra blir arga – varför det händer och vad du ska göra

Sätta gränser när andra blir arga är en situation många hamnar i när de börjar förändra sitt liv, försöker minska stress, återhämta sig eller börja prioritera sig själva mer. Många märker snabbt att det svåraste med att sätta gränser inte är att säga nej – utan att hantera omgivningens reaktioner.

Sätta gränser när andra blir arga – relationer, säga nej och dåligt samvete
Du kan inte både förändra ditt liv och samtidigt göra alla nöjda.

Någon blir besviken. Någon blir irriterad. Någon tycker att du har förändrats. Någon tycker att du har blivit egoistisk. Då är det väldigt lätt att gå tillbaka till gamla mönster igen, inte för att du vill, utan för att det blir jobbigt när andra reagerar. I det här avsnittet pratar Björn Rudman om varför det blir så här och varför det inte betyder att du gör fel när du sätter gränser.

Innehåll

Varför folk blir arga när du sätter gränser

När du börjar sätta gränser när andra blir arga betyder det inte automatiskt att du gör fel. Det betyder ofta att du håller på att förändra ett beteende som andra människor har vant sig vid. Om du alltid har ställt upp, alltid sagt ja, alltid varit flexibel, alltid löst problem och alltid tagit ansvar, då har människor runt omkring dig vant sig vid den versionen av dig.

När du plötsligt börjar säga nej, inte kan, inte orkar eller inte vill, då förändras balansen. Någon annan måste ta ansvar. Någon annan måste anpassa sig. Någon annan måste lösa problemet. Det är då reaktionerna kommer.

Relationer fungerar som system

Relationer fungerar ofta som system eller ekosystem där alla har sina roller. Om en person alltid planerar, fixar, kör, organiserar, anpassar sig och löser konflikter, då kommer andra människor – ofta helt omedvetet – att anpassa sig till det systemet.

När du förändrar ditt beteende och börjar sätta gränser när andra blir arga, då måste hela systemet förändras. Och förändring skapar nästan alltid friktion. Det betyder inte att du gör fel. Det betyder att systemet håller på att förändras.

Dåligt samvete när du sätter gränser

En av de största anledningarna till att människor slutar sätta gränser är dåligt samvete. Man ser att någon blir besviken, irriterad eller tycker att man är egoistisk, och då känns det som att det man gör måste vara fel.

Men du kan inte både förändra ditt liv och samtidigt se till att ingen blir besviken. Det kommer nästan aldrig att fungera. Om du alltid ska vara omtyckt av alla kommer du till slut inte tycka om ditt eget liv.

Överförklara inte ditt nej

Många börjar överförklara när de sätter gränser. Man förklarar, motiverar, ursäktar och försöker få den andra personen att förstå så att man slipper dåligt samvete. Men överförklaring gör ofta att det dåliga samvetet blir ännu starkare.

Du får säga: “Jag kan inte den här gången.” Du får säga: “Jag orkar inte.” Du får säga: “Jag behöver vila.”

Det behöver inte vara svårare än så när du sätter gränser, även när andra blir arga eller besvikna.

Långsiktig respekt eller kortsiktig uppskattning

När du sätter gränser när andra blir arga står du ofta inför ett val: långsiktig respekt eller kortsiktig uppskattning. Om du alltid ställer upp, alltid säger ja och alltid offrar dig kommer många att uppskatta dig kortsiktigt. Men på lång sikt riskerar du att bli trött, bitter och må dåligt.

Om du däremot börjar sätta gränser, ta hand om din energi och prioritera ditt liv, då kanske vissa blir besvikna på kort sikt. Men på lång sikt bygger det respekt – både från andra och från dig själv.

Lyssna på avsnittet

Här kan du lyssna på avsnittet om att sätta gränser när andra blir arga, hur relationer förändras när du förändras och varför du inte kan både förändra ditt liv och samtidigt göra alla nöjda.

Titta på avsnittet

Här kan du titta på avsnittet där Björn Rudman pratar om att sätta gränser, hantera omgivningens reaktioner och varför långsiktig respekt är viktigare än kortsiktig uppskattning.

Vanliga frågor

Varför blir folk arga när jag sätter gränser?

När du börjar sätta gränser när andra blir arga beror det ofta på att du förändrar en roll som människor har vant sig vid. När du slutar ställa upp som tidigare måste andra ta mer ansvar, och det kan skapa reaktioner.

Är jag egoistisk som sätter gränser?

Nej. Att sätta gränser handlar inte om att sluta bry sig om andra, utan om att också finnas i sitt eget liv. Det är en förutsättning för att må bra på lång sikt.

Hur sätter man gränser utan att få dåligt samvete?

Dåligt samvete kommer ofta ändå i början. Det viktiga är att förstå att dåligt samvete inte automatiskt betyder att du gör fel. Det kan också betyda att du gör något nytt.

Måste jag förklara varför jag säger nej?

Nej. Du får säga nej utan att överförklara. Överförklaring är ofta ett sätt att försöka slippa dåligt samvete, men det gör ofta att du känner dig ännu mer ansvarig för andras reaktioner.

....