Två viktiga punkter för att slippa utmattningssyndrom

Björn Rudman på TV4s Nyhetsmorgon 2021 Björn Rudman på TV4s Nyhetsmorgon 2021

Håll koll på symptomen så kanske du slipper bli utmattad och sjukskriven länge. Ibland behöver det inte vara svårare än så. Fast samtidigt är det något av det svåraste som finns. Dels att faktiskt tillåta sig att känna efter, dels att agera på symptomen. Att inte fortsätta trots att det kändes dåligt. Att inte pressa sig över nya gränser hela tiden i tron om att det jobbiga kommer försvinna när uppgiften är klar.

I stort sett alla jag någonsin behandlat för stressbesvär och utmattning har kunnat se i backspegeln när saker började spåra ur. Det går i stort sett alltid att se när pressen ökade, när tempot steg och när återhämtningen minskade. Där börjar problemen. Inte den dagen man blir utmattad. Det började långt tidigare. Därför menar jag att om man är vaken på de röda flaggorna så kanske man kan göra förändringar i tid för att slippa kliva över tröskeln i ett rum du kanske aldrig kan lämna. Tyvärr är det nämligen så utmattningssyndrom fungerar. Är det ett allvarligt insjuknande med omfattande och kraftiga symptom så kan det vara så att man inte kan räkna med att till exempel energin blir som den var förr. Därför är det klart bästa i hela ”utmattningscirkusen” att försöka undvika den helt och hållet. Och det tänkte jag försöka bidra lite med i den här artikeln.

Det finns två väldigt tydliga röda flaggor som är vettigt att hålla uppsikt över. Den ena är när vanliga och normala vardagsuppgifter tar onormalt mycket energi och tid. Det som förr bara gjordes i en handvändning innebär nu en arbetsinsats. Där har något sannolikt börjat hända. När det tar mycket längre tid att läsa och skriva ett mejl och det samtidigt gör dig trött i huvudet. När det tar mycket längre tid och är svårare att handla mat i affären. Vanliga vardagsgrejer.
Den andra flaggan är när återhämtning, vila och sömn inte fungerar längre. När lunchrasten inte ger tillbaka energi. När den vanliga nattsömnen knappt märks för att du vaknar upp lika trött som du la dig. När en stunds fika och lugn mitt på dagen inte märks på energin överhuvudtaget. Det är den andra röda flaggan.
Har du koll på dessa två och faktiskt börjar reflektera över din situation om du uppmärksammat de båda så har du kommit en bra bit på vägen faktiskt.

Vissa saker kanske du faktiskt kan påverka direkt. Andra kanske inte går att göra så mycket åt i närtid. Hur du förändrar sakerna rent praktiskt beror såklart på vad det är du vill förändra. Vad som ligger i vägen för förändringen beror såklart på dig som människa och det som händer och har hänt på din insida. Varför saker har blivit som det har blivit beror också väldigt mycket på hur livet har varit och vad du som människa gjort och varit tvungen att göra för att lösa din vardag. Och även på hur din uppväxt sett ut. Så när vi börjar skrapa på ytan så blir det direkt väldigt avancerat och intressant (i min värld) men det är inte i det svåraste vi börjar. Det är i det lätta. Och där kan du direkt börja med att smaka på de två punkterna ovan.
Så tänker jag.

Hoppas du fick med dig något som kan ta din situation vidare fram.
Har du besvär med stress och utmattning och behöver hjälp med detta är du välkommen att höra av dig för en konsultation för enskild terapi eller kursbokning till självhjälpsutbildningarna.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln