Prestationsångest och balans mellan belastning och återhämtning när alla andras behov är ”viktigare” än ens egna.

Prestationsångest och balans mellan belastning och återhämtning när alla andras behov är ”viktigare” än ens egna.
 
Dessa punkter är det jag arbetar med överlägset mest. Det är helt utom tävlan det vanligaste besvären människorna som söker min hjälp har. Jag tänkte göra ett försök att förklara hur den ”cirkusen” ser ut.
 
Om jag börjar med bakgrunden så behöver vi gå ganska långt bak i tiden. Ofta till väldigt unga år. Inte fullt så långt tillbaka som till spädbarnsår men någonstans när vi börjar utveckla en egen vilja.
 
När vi är små som människor finns det ett antal olika grundbehov som behöver vara uppfyllda för att vi skall må bra men också för att vi skall utveckla oss på ett sunt sätt.
Grundtrygghet är helt nödvändigt för människan att ha. Att utveckla en självständighet är också viktigt. Dessa grundbehov skall vi människor få uppfyllda på olika sätt av de som står oss närmst som barn, föräldrarna. Ibland fungerar inte det. Ibland är det saker som ligger i vägen, ibland är det föräldrar som själva inte fått lära sig hur man skall göra med barn, ibland är det missbruk, ibland är det en emotionell frånvaro, ibland är det en överdriven närvaro. Det handlar inte om att uppväxten måste vara miserabel för att påverka mig som vuxen. Det kan bara ha funnits en grundstämning hemma som gjorde att jag kände att jag var tvungen att agera på ett visst sätt för att passa in.

När det gäller problem som prestationsångest och bortprioriterade behov pratar man om grundbehovet ”Friheten att uttrycka sig själv”. Under det uttrycket befinner sig de två psykologiska ”scheman” eller ”livsteman” Perfektionism och Underkastelse.

På något sätt var det inte helt ok att säga vad man tyckte och tänkte hemma. Man kunde inte uttrycka sina egna behov, man fick kanske inte riktigt vara sig själv för att det antingen inte gick eller passade sig? Kanske behövde saker vara perfekt innan man fick en kram? Kanske såg man hur mamma och pappa pressade sig över alla tänkbara gränser för prestationens skull? Kanske var man tvungen att leverera för att sticka ut i syskonskaran? Kanske blev responsen inte som man behövde ha den när resultatet på provet inte var som en förälder förväntade sig? Det finns inget skrivet i sten här men när jag hör talas om prestationsångest hos en patient finns det alltid en förklaring till vart den kommer ifrån.

Uttrycket perfektionism handlar inte om att man själv tycker att allt är perfekt eller måste ha allt perfekt utan snarare hur omgivningen uppfattar dig. Ledordet för detta schema är ”Press”. Tidspress, prestationspress och liknande. Här finns inga övre tak på hur bra något kan bli. Det finns ofta våldsamma ambitioner som man faktiskt klarar av att nå men väl framme vid målet så känns det inget. Det kunde gått fortare, det kunde blivit bättre…
Kanske känns det jobbigt på insidan när man INTE får eller kan prestera. Kanske finns det hela tiden ett dåligt samvete för att man inte presterar på en vass nivå även om man är trött och sjuk eller utmattad.
 
Uttrycket ”Underkastelse” handlar om att man underkastar sig andras behov. Både genom att man väljer det själv (då kallas det för självuppoffring) och när man nästan blir tvungen (och då kallas det undergivelse). Andras behov är helt enkelt mycket viktigare än dina. Andras vilja är ”viktigare” än din och när någon inte hörsammar dina kanske blygsamma försök att säga ifrån så känns det jobbigt att vara till besvär och då är det mycket enklare att ge med sig och uppfylla motpartens behov istället för dina egna.
Med det här mönstret är det väldigt svårt att vara med och styra i livet. Det finns ofta en upplevelse av att man bara hängt med i andras beslut. Det är väldigt svårt att besluta om egen återhämtning när andras behov verkar ”trumfa” mina egna.
 
Gemensamt för bägge dessa scheman, förutom att båda två handlar om att behovet av frihet att uttrycka sig själv inte var uppfyllt hemma, är att grundkänslan skuld är motorn.
 
När det gäller prestationsångesten och perfektionismen är uttryck med orden ”borde” och ”måste” ofta representerade hos patienten. Det är ofta så också att man känner att man måste vara på ett visst sätt för att duga till. Man måste prestera. Presterar man inte måste man förstå att man är skyldig att göra det. Annars var det ju inte bra hemma? Det dög inte att vara på ett speciellt sätt utan man var skyldig att ändra på det så man passade in.
 
Underkastelsen grundar sig också den i skuld. Känslan av att man är skyldig att offra sin egen energi för alla andra. Känslan av att man måste göra saker fastän man inte orkar. Känslan av att det inte är ok att säga nej även om man är trött så klockorna stannar. Att man är skyldig att säga ja.

Skuld is the name of the game här.

Som om det inte var svårt nog

Nu har vi pratat om prestationsångest, hur skulden tvingar bort dina egna behov och annat svårt. Men det räcker tyvärr inte där nu när jag skall kabla ut hela bilden för dig.
 
Självkänsla är ingen färdighet utan ett mätinstrument. Vad tror du händer med resultaten som mätinstrumentet ”självkänsla” skall snappa upp när inget är bra nog någonsin och när andras behov helt ”uppenbart” är mycket viktigare än till exempel din egen hälsa? Naturligtvis blir det rätt så svårt. Har det dessutom varit på det viset väldigt länge, kanske sedan barndom/tonår så är det inte bara att ändra på. Kanske var det dessutom så att den enda gången du fick ett positivt mätresultat för självkänslan var när du presterade. Men inte när du bara var dig själv och tog det lugnt. Så förutom att kanske både sett föräldrarna prestera sig halvt förstörda och hört att det är en bra sak har du också kanske fått det bekräftat genom att självkänslan känts skit på alla domäner förutom just nu du presterade.
 
När det handlar om den svåra balansen mellan belastning (prestation och vardag) och återhämtning (som inte är självklart pga. underkastelsen), som jag beskrev i en tidigare artikel, så blir sakerna verkligen ställda på sin pets. Hur skall man kunna hålla ner belastningen när varenda cell i kroppen skriker efter prestation och få upp återhämtningen när det enda huvudet vill är att se till att alla andra mår bra först? Då blir det inte helt enkelt med balansen, eller hur?
Detta menar jag är en av orsakerna till att många som blivit drabbade av utmattning har svårt att ta sig ur. Det är reflexmässiga beteenden som behöver mycket handpåläggning och arbete för att förändras.
 
Lösningen
Det här är så avancerat och sitter så långt in att det inte finns några enkla och smidiga lösningar på detta. Det är dessutom så att olika saker är olika jobbiga för olika människor vid olika tillfällen. Det är väldigt individuellt just när det gäller lösningar och hanteringar av denna typ av besvär. Det är därför lösningen måste vara skräddarsydd och strukturerad men något går absolut att säga övergripande.
1.     Eftersom skuld är en stark minsta gemensam nämnare handlar mycket av terapin om att lära hjärnan stå ut med skulden och försöka bryta ner den så man kan se att man inte alls är skyldig att göra allt för alla andra först innan man vilar eller att man inte alls är skyldig att överleverera hela tiden på jobbet.
2.     Perfektionismen behöver en motröst. Man behöver visa upp för hjärnan att prestationen har ett högt pris och att prestationen inte alls är lika mycket värt som den egna hälsan.
3.     Underkastelsen behöver även den en motröst. Man behöver visa upp för hjärnan att det inte är rimligt att göra så mycket för alla andra och att du visst får ta energin först innan du ger bort resten till någon annan.
Detta är tre punkter jag jobbar med väldigt hårt med tillsammans med mina patienter. Med olika tankeövningar, skrivuppgifter, frågeställningar, utmaningar och ”lekar” hjälper vi hjärnan att komma till insikter och på så sätt kan man få lättnader i det jobbiga, mer energi över till det som är viktigt och hitta vägar fram till en lättare och skönare vardag.
Och det är väl dit vi alla vill i någon mening tänker jag?

Hoppas du fick ut något av texten och tyckte om det du läste, även om det kanske var lite jobbigt ibland.
 
Björn Rudman

Vill du bli kontaktad för mer information om björn Rudmans terapitjänster kan du fylla i formuläret nedan. Du kanske boka en telefonkonsultation direkt via länken under "boka tid" i meny högst upp på sidan.

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln