Jag är vågmästare och försvarsadvokat för mina döttrars psykiska hälsa
Igår fick båda tjejerna sova vidare hemma. Bägge hade haft dåliga nätter, den ena har besvär med längden på skoldagen på onsdagar och den andra har stora problem med skolmiljön som dränerar hennes huvud. Min ena dotter har NPF-diagnoser och min andra håller vi på att kämpa fram en utredning för.
Jag kommer aldrig någonsin offra mina barns mentala hälsa bara för att det ”borde” bara på ett visst sätt (som att man BORDE vara i skolan alla dagar för det är så man skall göra). Än mindre för något så oviktigt som betyg.
Flickornas skolor är väldigt bra. Jag upplever att det finns en kompetens, en lyhördhet, att skolan anpassar det som går på ett ordentligt sätt och är verkligen en bidragande del i lösningen.
Men skolan är mer än lektioner. Skolan är raster i extremt högljudd miljö. Skolan är att hålla koll på vart nästa lektion är. Skolan är att komma ihåg att ta med sig läxorna hem. Skolan är drama med andra elever. Detta belastar ofta mina döttrars hjärnor mer än själva undervisningen. Läxor har vi inte gjort på flera år och det har jag varit väldigt öppen och rak med till skolan. Barn som sliter så hårt bara för att kunna ta sig igenom skoldagen med näsan ovanför vattenytan skall få vila när de kommer hem. Inte gå på kvällsskiftet. Vi hade aldrig någonsin pressat en vuxen människa att göra så på sitt arbete. Det hade slutat med sjukskrivning och utmattning och depression.
Ett av mina uppdrag som förälder är att hjälpa barnen med balans. Med att göra avvägningen mellan ”arbete” och ”avkoppling”. Att hjälpa barnen förstå sitt eget värde i relation till sin egen hälsa. Det tänker jag mycket på och jobbar väldigt hårt för att få till. Är man sjuk så är man sjuk och då skall man vila. Inte pressas att gå till ”jobbet”. Hade jag gjort det så hade jag lärt flickorna att deras ohälsa inte betyder något för skolan är viktigare. Och det kommer de bära med sig in i vuxenlivet vilket i sin tur får effekterna att hjärnan tror att prestation är viktigare än den egna hälsan, vilket det inte är.
I denna svåra ekvation tänker jag också att mitt beteende som förälder också måste räknas in. Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör. Visar jag upp att jag inte respekterar mina gränser eller inte tycker att jag förtjänar att vila när jag är sjuk så kommer barnen lära sig det också. Kan jag som förälder dels hjälpa barnen att förstå dessa grundläggande saker med till exempel att en dålig natts sömn är helt rimligt att vara hemma ifrån skolan för, tillsammans med att jag själv agerar sunt kring återhämtning och avkoppling, så menar jag att barnen kommer ha en väldigt fin förutsättning runt dessa saker i livet som vuxna.
Så tänker jag.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Det är inte så konstigt att det känns tyngre än vanligt
- Hjälp barnen att inte bli sjuka av stress i skolan
- Vad som helst, bara det inte är utmattning
- Vattnet rinner vidare under broarna. Som en rasande fors.
- Häromdagen var det internationella NPF dagen tydligen. Jag tänkte skriva en rad om det men glömde b…
Senaste kommentarer
-
Anna » Sommarlov. Ett underbart ord för många barn – Ett fruktansvärt ord för många föräldrar.: ”1: Barn som har tråkigt börjar bråka (läs slåss) med varandra. För att det ska h..”
-
Karolina Granath » Två viktiga punkter för att slippa utmattningssyndrom: ”Nästa stora fråga blir då hur lär jag mina döttrar med adhd att vila och ta paus..”
-
Christine » Jag är vågmästare och försvarsadvokat för mina döttrars psykiska hälsa: ”Tack…. Läste detta. Funderade. Och valde sedan att visa sonen detta. Han utbri..”
-
Lava-0 » Vad som helst, bara det inte är utmattning: ”Hej killar;... Jag har goda nyheter att dela med mig av här, jag har precis uppt..”
-
Elenor » Sommarlov. Ett underbart ord för många barn – Ett fruktansvärt ord för många föräldrar.: ”Hejsan! Tack för mkt bra tips. Har tvillingpojkar på snart 5 år, denna text kän..”
Läste detta. Funderade. Och valde sedan att visa sonen detta.
Han utbrister ”mamma, det är ju det du sagt till skolan i flera år”.
Vi (jag o make) tom oro-anmälts av skolsköterska till socialen. De lade ner ärendet efter möte. De menade att vi såg till barnets bästa (hade sjukanmält sonen ett par gånger pga att skoldagen hade resulterat i enbart negativa känslor, hopplöshet och ”själv-hat” ).
Han har sedan 9:an ADD på papper. Tog 7 år att komma till utredning… Under dessa 7 år även insjuknat i Diabetes typ 1 som påverkar hans liv 24 h/dyn. Men även ett svårt ”intimt” trauma.
Vi är föräldrar. Vi ser och känner vår son. Om en eller båda ser att något sänker hans livskvalitet så får vi ”skolka” åt honom. Skolan tar inte slut ett visst antal år efter födsel. Den finns kvar.
Kunskap tycker jag ska vara roligt. Inte tortyr.
Han är så skicklig och tänker utanför boxen i vissa saker. Lyft det!! Inte påtala brister. Använd förtjänsterna.
Själv ADD och slutfört högskola med topp-betyg (sjuksköterska). Struntar i mina betyg och kan känna att betyg kan nötas fram. Men det betyder inte att personen är lämplig för yrket. Så många underbara undersköterskor jag jobbat med som inte kommer in på högskolan pga betyg. Tyvärr även jobbat med legitimerad personal som inte kan stava till empati, respekt, integritet, interaktion i samtal. Men betyg har de.
(Ja, sålla intag o sökande måste ske på något vis…).
Sonen nu 17 år och har kommit in på gymnasiet till hösten. Vad spelar det för roll att de andra barnen på BB som föddes 2004 tar studenten nästa år? Inget!!!
Och tar inte vår son studenten någon gång så går inte världen under. Han får inte gå under för ”att det passar sig” . Då tänker man inte på människan eller utanför boxen. Då tänker o känner man något som någon sagt åt en att tänka.
Kanske en aning flummigt. Men så viktigt ämne att hjärnan rusar
Mkt intressant inlägg. Intressant på så sätt att den utmanar synen på hur skolan traditionellt har organiserats. kl. 7-17.00 med stämpelklocka i industrialismens spår. Det finns en klokhet i att förstå att detta bara är en parantes i historien Att vi människor är så mycket mer än resultatet av en stämpelklocka.
Varje era har sin sanning, som att barn var små vuxna för 100år sedan.
Framtidens skola måste vara klokare än så, skolan måste bli en plats där vi utvecklar istället för underminera. Ju fler vi är som lyfter detta destå tydligare blir det. Jag kommer heller ALDRIG offra mina barn hälsa för något så trivialt som betyg, de betyder ingenting utan en frisk själ! ☺